velkommen

Bindevæv

Bindevæv

Sener og ledbånd er en form for bindevæv, som de fleste kender; mindre kendt, men af stor betydning for vores sundhed, er den type bindevæv, der kaldes fasciae. Fasciae er et stærkt og elastisk materiale, der ligger som en pose omkring nerver, muskler og organer. Det holder sammen på os, så kroppens dele bevarer deres facon og glider frit mod hinanden, når vi bevæger os.

Under akut eller langvarig stress kan bindevævet trække sig sammen og derefter forblive sammentrukket, hvilket skader vores sundhed på to måder:

  • De indre organers egen indre bevægelse hæmmes, og deres funktion nedsættes
  • Skelettets knogler trækkes ud af deres korrekte position, så f.eks. bækkenet bliver skævt

Dette medfører spændinger, smerter, ophobning af giftstoffer, sygdom og ubehag.

Behandling og udsigt til bedring:

Hos Solar Plexus behandler vi bindevævet i løbet af en kranio-sakral terapi behandling (KST), massage- eller shiatsubehandling samt afspændingspædagogisk eller fysioterapeutisk behandling.  Teknikken skal være meget blid, da bindevævet ikke kan tvinges, men skal lokkes, til at give slip. Effekten er kraftfuld og påvirker kroppen på et meget dybt plan. Behandleren er trænet til at mærke bindevævets blokeringer og bevægelser. Som modtager føles det utroligt behageligt. Når dit bindevæv ”giver slip”, vil du opleve det som en forandret bevidsthedstilstand, en tilstand mellem vågen og søvn, hvor din fornemmelse for tid forsvinder.

I Solar Plexus er der forskellige tilgange til arbejdet med bindevæv. KST og shiatsu samt afspændingspædagogisk behandling (også kaldet psykomotorisk terapi) er af den meget blide slags; dybdemassage og fysioterapi  samt fysiurgisk massage bliver udøvet med en mere fast hånd.

Alle  mennesker er forskellige og har forskelligt temperament; sådan er det også med vævet, der sidder på disse mennesker. Hvert menneske sin behandlingsform. I Solar Plexus går vi op i at tilpasse behandlingen til hver klient i forhold til hvad klienten fortæller, og hvad vi mærker og kan se vil være godt for den enkelte. Det er vores fornemmeste opgave.

Råd og vejledning

Hvis du kan genkende dette symptom, kan du følge vores øvelsesinstruktion over en kort periode på egen hånd. Forsvinder smerterne og ubehaget ikke, skal du søge behandling og instruktion i øvelserne hos en professionel behandler eller evt. gå til egen læge for at få udredt dit symptom. Du er også velkommen til at benytte dig af vores gratis konsultation. Her vil en erfaren behandler stå til rådighed for dine spørgsmål på udvalgte tider i løbet af ugen. Du kan skrive en mail til gratiskonsultation@solplex.dk eller ringe 33150066.

Øvelser til bindevæv

Langsomme øvelser, som du holder minimum 6 sekunder.

Indledning til øvelse:

Der kan være forskellige fokus på øvelsen til bindevæv. Er det fordi du vil have stramt bindevæv, skal du lave styrkende øvelser og cardio-træning; er det fordi du vil have afspændt bindevævet generelt, skal du lave afspændende øvelser.

Her har vi valgt at give en øvelse for det bindevæv, der strækker sig inde i kroppen: Hele vejen nede fra bagsiden af benet og op igennem låret, ind igennem bughulen, op igennem brystkassen og op til struben og nakkehvirvlerne. Tænker man nærmere over det, forstår man pludselig, hvorfor spændinger og sammenklistring i dette bindevævs lange forløb kan betyde en sammenhæng mellem lændeproblemer og nakkeproblemer.

Formål: Stræk af gennemgående myofascia fra ben til nakke.

Udgangsstilling: Stående

1  Stå med samlede ben og hænderne i siden. Løft et ben og fald frem. Du står nu i et langt skridt med fødderne pegende fremad. Kroppen bringes i en dyb position.

2  Lad vægten komme over din hofte og find strækket over hoften. Spænd op i maven og skyd lænderyggen ud.

3  Løft så samme sides arm, som strækket er i, og stræk den op over hoved op mod himmelen.

4  Hvis balancen tillader det, skal du kigge efter armen.

5  Stræk nu stykket hele vejen nede fra hoften og op igennem brystkassen hele vejen op til halsen og nakken.

Træk vejret dybt ned i maven, fyld maven op, der efter brystkassen ud til siderne, fremad og bagud og fyld så den sidste del af brystkassen op: Op mod halsen. Og giv slip i udåndingen. Stød fra og returnér til udgangspositionen. Gentag med det andet ben.

Gør jeg øvelsen rigtigt?

Få personlig instruktion i øvelser, som præcist adresserer dine behov ved at booke en tid hos en behandler, som har erfaring i at instruere i øvelserne. Her kan du også få flere øvelser som støtter om lige netop dine udfordringer med holdning m.m., og øvelserne kan gives med video og tekstinstruktion både på email og din smartphone. Det kræver dog, at du ringer og booker en tid, så behandleren har tid til at undersøge dig og sætte et godt program sammen til dig.

Ring for nærmere info på tlf. 33150066

Klik her for anbefalede behandlere

Book online eller ring 33 15 00 66

Se vores priser her