velkommen

Karpaltunnelsyndrom

Karpaltunnelsyndrom

Karpaltunnelen er en smal passage i håndleddet mellem et bredt senebånd og håndrodsknoglerne, hvor bøjesenerne og medianusnerven passerer fra underarmen til fingrene.

Karpaltunnelsyndrom er defineret som smerter, svaghed eller prikken i hånden eller håndleddet, forårsaget af kompression af medianusnerven, når den passerer gennem karpaltunnelen.

Syndromet kan komme fra små ændringer i sener eller håndled, for eksempel fra overbelastning og hævede sener, en øgning af væsken i kroppen (for eksempel under graviditet) eller andre medicinske tilstande som gigt eller underaktiv skjoldbruskkirtel.

Nogle gange ses det også, at der opstår seneknuder og små sesamknogler, som dannes ved håndleddet og på håndens rodknogler ved overbelastning. Kroppen forsøger at kompensere et skævt træk eller for meget friktion.

Behandling og bedring

Nogle tilfælde vil forløse sig spontant (for eksempel hvis du er gravid, så bliver det i de fleste tilfælde bedre efter fødslen).

Med manuel behandling i form af fysiurgisk massage og fysioterapi bør smerten lette inden for et par uger og forsvinde inden for et par måneder, selv om det er godt at fortsætte med øvelser yderligere nogle uger for at forhindre smerten i at vende tilbage.

Akupunktur kan være meget effektiv til at lindre smerten og hjælpe med at standse inflammationsprocessen.

Lymfedrænage massage kan bidrage til at fjerne betændelse og ekstra væske og derved lette trykket i karpaltunnelen.

I Solar Plexus ser vi ofte en sammenhæng mellem karpaltunnelsyndrom og spændinger i nakken, halsen og omkring skulderen. Den vitalitet der opstår, når man masserer området og dræner overskydende væske, virker meget effektivt mod syndromet. Det er lidt som at suge for enden af en haveslange: når først strømmen af væsken løber den ene retning og undertrykket er skabt, kan haveslangen fortsætte med at dræne sig selv og hele den sø, den anden ende af haveslangen ligger i.

Det samme sker i kroppen: når man begynder at løsne spændingerne omkring nakke, hals og skulder og samtidig pumper væsken tilbage til hjertet, så begynder undertrykket fra skulderen at dræne armen helt ud til hånden. Dermed skabes plads og mulighed for, at kredsløbet kan transportere nyt, nærende blod ud til karpaltunnelen og hånden og dermed også vitalisere området med de molekyler af næring, ilt og mineraler, som cellerne skal bruge for at hele sig selv og få transporteret affaldsstofferne væk.

Fysioterapeuter, psykomotoriske terapeuter, fysiurgiske massører samt bevægelsespædagoger kan hjælpe med at behandle og give øvelser for at vedligeholde styrke og mobilitet i hånd og håndled.

Råd og vejledning

Undgå at bruge håndleddet og hånden for meget og tag regelmæssige pauser for at give hvile og undgå at forværre betændelsen. Du kan prøve at bære en håndledsskinne, især om natten, for at støtte håndleddet og lindre nogle af symptomerne. Hold dine hænder varme og hold øje med din kropsholdning på arbejde.

Hvis du kan genkende dette symptom, kan du følge vores øvelsesinstruktion over en kort periode på egen hånd. Forsvinder smerterne og ubehaget ikke, skal du søge behandling og instruktion i øvelserne hos en professionel behandler eller evt. gå til egen læge for at få udredt dit symptom. Du er også velkommen til at benytte dig af vores gratis konsultation. Her vil en erfaren behandler stå til rådighed for dine spørgsmål på udvalgte tider i løbet af ugen. Du kan skrive en mail til gratiskonsultation@solplex.dk eller ringe 33150066.

Øvelser til karpaltunnelsyndrom

Kom skiftevis din hånd og håndled i varmt vand og i isvand. Start med 3-4 minutter i varmt vand efterfulgt af 30-60 sekunder i isvand. Gentag 3-4 gange og slut af med det varme vand. Dette hjælper ved at skabe en pumpefunktion i blodforsyningen, som så vil fjerne betændelse og bringe friskt, nærende blod til området.

Ryst hænderne (som om du tørrer dem) i et par minutter flere gange om dagen.

Stræk håndleddet: Hold din arm ud foran dig med strakt albue. Bøj håndleddet, så dine fingre peger mod gulvet. Spred fingrene lidt. Brug den anden hånd til forsigtigt at trykke på hånden og give den et blødt stræk. Gå så langt som du kan, og hold i 20 sekunder. Gentages 3 gange flere gange om dagen.

Gør jeg øvelsen rigtigt?

Få personlig instruktion i øvelser, som præcist adresserer dine behov, ved at booke en tid hos en behandler, som har erfaring i at instruere i øvelserne. Her kan du også få flere øvelser som støtter om lige netop dine udfordringer med holdning m.m., og øvelserne kan gives med video og tekstinstruktion både på email og din smartphone. Det kræver dog, at du ringer og booker en tid, så behandleren har tid til at undersøge dig og sætte et godt program sammen til dig.

Ring for nærmere info på tlf. 33150066.

Klik her for anbefalede behandlere

Book online eller ring til 33 15 00 66

Se vores priser her