velkommen

Ømme muskler

Ømme muskler

Er et vidt begreb som også kaldes spændinger, infiltrationer eller myoser.

De allerfleste mennesker oplever indimellem at have ømme muskler

Ømme muskler kan forekomme overalt i kroppen, men hyppigst i øvre ryg, skuldre og nakke.  Ømhed i lænden samt i underarme og underben er også meget normalt.  Tilstanden kendetegnes enten ved at en afgrænset muskelgruppe føles øm, smertende og stram eller at man er generelt øm og træt i en stor del af kroppen efter stor eller uvant anstrengelse. Ømme muskler kan give gener både i hvile og ved bevægelse.

Årsagen er almindeligvis at musklerne er overbelastede som følge af stillesiddende og eller ensidigt belastende arbejde.  Også uvant fysisk anstrengelse i forbindelse med sport og motion eller for eksempel havearbejde er en årsag. Desuden er det velkendt at stress af den ene eller den anden karakter påvirker hele kroppen og dermed også musklerne.

Mangel på daglig fysisk aktivitet, dårlig form samt manglende restitutions tid bidrager væsentligt. Der hersker nogen usikkerhed om hvad der egentlig sker fysiologisk i cellen og hvorfor dette fører til smerteoplevelse.

En lang række andre tilstande kan påvirke musklerne og forårsage smerter:

  • Slidgigt
  • Skævheder i skeletstrukturen som f.eks. Scheuermann eller skoliose
  • Inflammationstilstande omkring sener eller led
  • Over og eller underspænding i kroppens muskler og bindevæv og deraf følgende ubalancer som fører til opspænding.
  • Arvæv fra gamle skader, for eksempel større fibersprængninger
  • Forkalkning af nervekanaler i rygsøjlen
  • Sekundære spændinger i forbindelse med piskesmæld
  • Sekundære spændinger i forbindelse med graviditet og fødsel, for eksempel bækkenløsning og skader i bækkenbundsmuskulaturen
  • Allergier
  • For lavt stofskifte
  • Autoimmunsygdom som for eksempel leddegigt
  • Fibromyalgi
  • I sjældne tilfælde kan forskellige tilstande i de indre organer, eller i tarmene give muskelsmerter, det samme gælder kræft.

Listen er ikke udtømmende.

Behandling og udsigt til bedring

Ved almindelig muskelømhed er den bedste egenbehandling fysisk aktivitet, gerne konditionstræning af en intensitet som svarer til ens form . Dynamisk styrketræning i en eller anden form er også meget gavnlig.  Begge dele sætter en masse fysiologiske processer i gang som både kan løsne og smertelindre kroppen.

Forebyggende er, generelt: motion, tilstrækkeligt med søvn, lødig kost og et moderat sukker og alkoholforbrug.

Normalt burde det ikke tage længere end et par dage til et par uger for musklerne at løsne sig.

Men nogle tilstande kan imidlertid vise sig at være ganske hårdnakkede.

I sådanne tilfælde kan der være hjælp at hente hos en professionel behandler.

I Solar Plexus har vi en lang række behandlere som er specialister i at tage sig af spændingstilstande i muskulaturen og som ydermere kan være behjælpelige med gode råd og øvelsesvejledning. Er du i tvivl om hvilken behandler eller type af behandling der vil være bedst for dig er du velkommen til at ringe og forhøre dig.

I mange tilfælde er det nok med én til to behandlinger .

Råd og vejledning

Hvis du kan genkende dette symptom, kan du følge vores øvelsesinstruktion over en kort periode på egen hånd. Forsvinder smerterne og ubehaget ikke, skal du søge behandling og instruktion i øvelserne hos en professionel behandler eller evt. gå til egen læge for at få udredt dit symptom. Du er også velkommen til at benytte dig af vores gratis konsultation. Her vil en erfaren behandler stå til rådighed for dine spørgsmål på udvalgte tider i løbet af ugen. Du kan skrive en mail til gratiskonsultation@solplex.dk eller ringe 33150066.

Øvelser til ømme muskler

Varierer afhængigt af smerternes karakter. Generelt anbefales: konditionstræning. Styrketræning, TRX træning, svømning, yoga og idet hele taget en hvilken som helst motionsform man har lyst til.

Gør jeg øvelsen rigtigt?

Få personlig instruktion i øvelser, som præcist adresserer dine behov, ved at booke en tid hos en behandler, som har erfaring i at instruere i øvelserne. Her kan du også få flere øvelser som støtter om lige netop dine udfordringer med holdning m.m., og øvelserne kan gives med video og tekstinstruktion både på email og din smartphone. Det kræver dog, at du ringer og booker en tid, så behandleren har tid til at undersøge dig og sætte et godt program sammen til dig.

Ring for nærmere info på tlf. 33150066.

Klik her for anbefalede behandlere

Book online eller ring til 33 15 00 66

Se vores priser her