velkommen

Stress

Stress

  • 35.000 danskere er sygemeldt hver dag

  • 250.000 – 300.000 danskere lider af alvorlig stress.

  • 500.000 danskere føler sig udbrændte på jobbet

I dag oplever mange danskere at være stressede. Der er selvfølgelig forskel på at være stresset for eksempel for at nå bussen og så den længerevarende stress, som er undergravende for helbredet og kan resultere i, at man er ude af stand til at fortsætte sin dagligdag og f.eks. passe sit arbejde.

Når kroppen bliver presset af arbejde, familie, livskriser m.v., går vi over i kamp/flugt funktion. Kroppen indstiller sig på at skulle overleve. Derfor kan man gå rigtig længe og ikke vide, at man er stresset, før alvorlige symptomer sætter ind. Adrenalin producere,s og derfor kan du i starten føle dig høj af at skulle præstere og være på, men over tid begynder kroppen at lukke ned, da ressourcerne svinder ind. Stress er overarbejde for kroppen.

  • Hver femte, der bliver syg af stress, risikerer at miste sit job.
  • 1400 danskere dør hvert år af stress
  • Det koster ca. 500.000 kr. at erstatte en sygemeldt medarbejder med akademisk uddannelse

(Tallene er fra Danmarks Statistik 2016)

Kan du genkende flere af disse symptomer?

  • Søvnproblemer
  • Uro i kroppen
  • Dårlig fordøjelse
  • Dårlig hukommelse (set i forhold til tidligere)
  • Forhøjet blodtryk
  • Svært ved at holde koncentrationen/mister hurtigt overblik
  • Følelse af afmagt
  • Manglende appetit/forøget appetit (set i forhold til tidligere)
  • Hovedpine
  • Koldsved
  • Svært ved at trække vejret (kontakt læge!)
  • Mistet hørelse/tunnelsyn (svær stress/kontakt læge!)
  • Brystsmerter (kan føles som dårligt hjerte (svær stress/kontakt læge!))
  • Ildebefindende/knæene forsvinder under én (svær stress/kontakt læge!)
  • Grådlabil uden at vide hvorfor i kombination med et eller flere af ovenstående symptomer (svær stress/kontakt læge!)

Behandling og udsigt til bedring

Hos os får du rummet til at komme ned i gear gennem afspænding og massage, råd og vejledning, så du kan få hjælp til at komme tættere på din krop og få vendt dit centralnervesystem fra kamp/flugt (sympatikus nervesystemet) til ro og velvære (parasympatikus nervesystemet). Parasympatikus er den balance, hvor kroppen kan restituere og finde overskud og glæde i hverdagen. Du vil opleve markant forbedring ved kontinuerlig afspændende/ psykomotorisk terapeutisk tilgang, da det bl.a. er den tilgang, der skal til for at aktivere parasympatikus.

Ved svær stress kræver det et længere forløb for kroppen at vende tilbage til den optimale balance, og det vil her kræve fokus på de omstændigheder, der var årsag til stress i første omgang.

Råd og vejledning

Hvis du kan genkende dette symptom, kan du følge vores øvelsesinstruktion over en kort periode på egen hånd. Forsvinder smerterne og ubehaget ikke, skal du søge behandling og instruktion i øvelserne hos en professionel behandler eller evt. gå til egen læge for at få udredt dit symptom. Du er også velkommen til at benytte dig af vores gratis konsultation. Her vil en erfaren behandler stå til rådighed for dine spørgsmål på udvalgte tider i løbet af ugen. Du kan skrive en mail til gratiskonsultation@solplex.dk eller ringe 33150066.

Øvelser til stress

Vejrtrækning er det første sted at starte, når du er stresset. Det er et af de få steder på kroppen, der er autonom og samtidig kan styres bevidst. Det er i direkte forbindelse med nervesystemet, og du kan derfor bevidst gå ind og berolige din krop, selvom omgivelserne ellers ikke tillader det.

Efter længere tids stress er diafragma (åndedrætsmusklen) trukket sammen og skal derfor til at strækkes ud igen. Dette gør du ved at fokusere på en indånding, som trækkes nedad, fysisk som et kaffestempel (mærker du spændthed/sejhed e.l. omkring mellemgulvet, rent fysisk, i øvelsen? Det er godt. Så gør du det rigtig. Forsæt øvelsen hver dag, et par minutter ad gangen, over et par uger) og hav fokus på at bevare et roligt tempo og en naturlig afslappet udånding.

Gør jeg øvelsen rigtigt?

Få personlig instruktion i øvelser, som præcist adresserer dine behov, ved at booke en tid hos en behandler, som har erfaring i at instruere i øvelserne. Her kan du også få flere øvelser som støtter om lige netop dine udfordringer med holdning m.m., og øvelserne kan gives med video og tekstinstruktion både på email og din smartphone. Det kræver dog, at du ringer og booker en tid, så behandleren har tid til at undersøge dig og sætte et godt program sammen til dig.

Ring for nærmere info på tlf. 33 15 00 66

Klik her for anbefalede behandlere

Book online eller ring til 33 15 00 66

Se vores priser her