velkommen

Træning af krop

Rygproblemer, lændesmerter, skulderskavanker – og er det tiden til at få gjort noget ved det? Træningshold på Mosedamgaard i Kirke Værløse

Så kom med på holdet, Solar Plexus har holdundervisninger i Salen på Mosedamgaard, i skønne omgivelser. Solar Plexus tilbyder yogahold, rygtræningshold, undervisning for mænd (fortrinsvis), med lænde- og skulderskavanker. En anden nyhed er Ryttertræning – Stretch and Relax.  Holdene ‘kører’ hele året, så du kan altid hoppe på. Priser på holdene nederst på siden!

Mandag  17.00 – 18.30   Yoga v/Kristine
Tirsdag   16.00 – 17.15    Rygtræning og afspænding v/Trine Christiansen
Tirsdag   17.30 – 18.30   Mænd – Lænd – og skuldre  v/Trine Chrisitansen
Torsdag  16.00 – 17.15   Ryttertræning – stretch and relax v/Trine Christiansen

Yoga

Mandag 17.00 -18.30 – Yoga m/Kristine

Føl dig let i krop og sind. Mærk hvordan roen sænker sig over dig med yoga på Mosedamgaard. Udgangspunkt i dét eleverne kommer med og programmet tilpasses, så det er godt for lige præcis jer, som er der. Underviser: Kristine.
Yogahold. Kom til gratis prøvetime en mandag kl. 17-18.30. Herefter har du mulighed for at gå en gang om ugen. Tilmelding SMS 26841085. 1. gang er gratis

Rygtræning og afspænding

Tirsdag 16.00 – 17.15 – Rygtræning og afspænding

Ryggen styrkes igennem koordinationstræning, bevægelighed, bevidsthed og enkel styrketræning. Vi integrerer læring via afspænding, og vil mærke smidighed og bevægelighed. Der arbejdes langsomt og roligt. Der lægges vægt på kropsbevidsthed, kropsoplevelse, styrke og holdningskorrektur. Øvelserne er kendte øvelser fra en kombination af styrkeøvelser, fysioterapeutisk genoptræning samt smidighedsøvelser fra yoga og afspændingspædagogik. Ud over at få en stærk kropsstamme, vil du mærke smidighed og bevægelighed forløse de gener, du mærkede, inden du gik i gang. Mental og kropslig refleksion sørger for at kropsbevidstheden og koncentration hele tiden bibeholdes i kroppen. Underviser: Trine Christiansen.
Kom til gratis prøvetime en tirsdag kl. 16-17.15. Tilmelding SMS 26841085, skriv hold, dag og tidpunkt. 1. gang er gratis

Mænd – lænd og skuldre

Tirsdag 17.30 – 18.30  Mænd – lænd og skuldre

Konkret undervisning for mænd med disse skader og skavanker. Ligetil og med masser af hård styrketræning. Holdet adskiller sig fra andre ryghold ved effektiv udspænding af fascia (kroppens bindevæv) og ved hjælp af redskaber, elastiktræning, massagebolde, koncentration i bevægelserne. Underviseren har mange års erfaring i at behandle mænd disse problematikker.
Underviser: Trine Christiansen. Gratis prøvetime. Tilmelding SMS 26841085, skriv hold, dag og tidpunkt.

        

Billedet tv: Kig på hofteleddets forside, det er let kippet og længden ‘foran’ på rytteren er forkortet.
Billede th: Her er hofteleddets forside stretched, rytterens ben bliver længere når hoftebøjeren strækkes.

Ryttertræning

Torsdag 16.00 – 17.15  Ryttertræning – Stretch and Relax v/Trine Christiansen

Ryttertræning – med stræk og afspænding, som øger balance, dine rideegenskaber og kommunikationen med hesten. Unik træning for dig som vil sidde bedre i sadlen og finde ro til dig selv og din hest. Her får du udstræk af stramme hoftebøjere (psoas) og balder/lår og styrke til cor.

Kan du se hvad der sker, når bare man laver et enkelt stræk af hofteleddets forside. Du har måske hørt om musklen før, det er Psoas, også kaldt hoftebøjeren, fordi den bøjer hoften. Det er helt vildt ik?. En enkelt lille øvelse, og stigbøjlerne kan justeres to huller ned. Mange sidder ‘oven på’ deres hest, når de ridder. Hesten skal ind mellem benene. Det er mit budskab. Men ikke alene det. Herfra skal du kunne koordinere mavemusklernes træk i bækkenet og brystkassen på kryds og på tværs, og hele tiden regulere for hestens bevægelser eller manglende bevægelse. Enten drive, skubbe, presse, vægtoverfører etc. Herfra skal knæleddet være bevægeligt, og du skal kunne strække underbenet/schenklen ned, men også bagud så du hurtigt, let og uden meget besvær, både kan lave schenkelvigning, give signaler til samling og bæring og ikke mindst temposkift. Når underbenet/schenklen er i hvile, skal bagsiden af knæet være afspændt, og knæet bøjer derfor en lille smule, så hælen peger bagud. Dermed får man den lodrette linje fra skulder, hofte, hæl. Det er herfra, du tilpasser vægten og presset. Det er her din udgangopstilling er.

Men det kan du ikke, hvis du er spændt efter en lang dag med siddende arbejde, hvor dine hofter ikke får frihed og bevæges optimalt. Det er så små fine signaler, som hesten opfanger, og jo mere nuanceret du kan give dine beskeder til hesten, jo finere bevægelser fra hesten, og jo sjovere har I det sammen. Vi skal for vores egen skyld, og for hestens, forlange at vi skal kunne det. Meget, meget spændende arbejde, synes jeg. Som kropsnørd er det lige noget for mig. Hvad med dig? Er du interesseret denne form egentræning? Vi strækker, bevæger, koordinere, afspænder og gør os alle nuancer bevidste. Vi udspænder kroppens fascia (kroppens bindevæv, som hæmmer os i fri bevægelighed når det er spændt), og vi arbejder med alle andre relevante øvelser. Gratis prøvetime. Underviser: Trine Christiansen

Koordinering af overkrop/underkrop,
skærpet balance og noget så simpelt
som ro og fordybelse. Super hjælp til,
at du bliver en let og smidig rytter,
at have på ryggen.

  Foto: Cim Ek.

Sådan tilmelder du dig

Tilmelding SMS 26 84 10 85. Skriv hold, dag og tidpunkt.
Send en SMS til Trine 26 84 10 85
Mosedamgaard, Salen · Lejrvej 2 · 3500 Kirke Værløse
trine@solplex.dk

 

Priser på holdene

Priser pr. måned fra kr. 390,- eller køb et klippekort.
Kom når det passer dig, også på de andre hold.

10 klip 10 uger (bruges inden for 10 uger)          kr. 1.200,-
10 klip 26 uger (bruges inden for 26 uger)         kr.  1.600,-
Abonnement (minimum seks mdr.)  pr. mdr     kr.    390,-

MobilePay: 87569    Bankoverførsel: 7417 1019487

Køb af klippekort eller abonnement. Beløbet overføres på enten MobilePay eller ved bankoverførsel. Angiv navn, hold og dag.
Abonnementet er uopsigeligt de første 6 mdr. derefter en mdrs. varsel pr. den første i måneden. Ingen betaling juli.
Ubrugte klip refunderes ikke. Du kan frit komme på et af de andre hold, hvis du i en uge er forhindret i at komme på dit eget hold eller du vil ’klippe’ to gange i en uge.
Ferie og Helligdage: Træning foregår ikke på Helligdage. Ingen undervisning i uge 7 (vinterferie) 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 (sommerferie) 42 (efterårsferie) og 52 (juleferie).

 

– og det kan vi lide og høre

 Min krop er meget stærkere og smidigere efter jeg er begyndt på ryghold.
Min ryg er heller ikke så smertefuld længere. Dagens træningsprogram indledes
med at Trine spørger os hvordan vi har det. Det tager hun så udgangspunkt i vores
træning, der dermed er aktuel for dagens form. Trine fortæller os levende om hvad
de forskellige øvelser gør for vores kroppe. Det er interessant for vi bliver bedre til
at passe på os selv. Trine laver gerne et træningsprogram, der passer til dig og dine
behov så du også kan træne i løbet af ugen. Det kan bare varmt anbefales.
Mvh Nina

 

   Jeg har dyrket en del Ashtanga yoga. Jeg er vild med Ashtanga yoga, fordi alle
bliver udfordret i en afslappet atmosfære. Holdende er små, og der gives en god individuel
hjælp og vejledning, så jeg kommer videre med min træning. Man kan mærke forskel fra
gang til gang, og det er fantastisk pludselig at stå i en stilling, som man aldrig havde troet,
man kunne klare. Mens man sveder løs, fortælles der interessante ting om yoga på en hyggelig,
rolig facon.
Den yoga, jeg har oplevet på Mosedamgaard, er hård træning med konstante skift mellem aktivitet
og ro. Undervejs glider man ind i en vidunderlig, afslappet tilstand med alle sanser vidt åbne. Det
er en kliché, at man kommer i kontakt med sig selv, men jeg synes, det er det, der sker. Efter den
guidede afspændingsøvelse til sidst oplever jeg mig selv som som vågen, frisk, klar, fredfyldt og
lykkelig. Det er en tilstand, jeg længes efter, når den forsvinder i stress og jag, men jeg ved, at jeg
når som helst kan genfinde den på yogamåtten. Venlig hilsen 
Pia V. Buholzer

Vil du vide mere om rygtræning, så klik her